‘Je ziet het pas als je het weet’ is de slogan van de nieuwe campagne die Stichting Liniebreed Ondernemen heeft gewonnen bij het Centercom Subsidiefonds. De prijs betrof 2500 euro aan campagnegeld voor een abricampagne die gedurende april t/m juni op 500 plekken in Nederland (rondom de Stelling van Amsterdam en Nieuwe Hollandse Waterlinie) zichtbaar is. In totaal worden er met deze 500 A0 posters gemiddeld 2,4 miljoen mensen bereikt tussen de 13 en 75 jaar in 1 week. Doel van de campagne is bewustwording en kennisvergroting van de waterlinies bij het grote publiek, waarbij nieuwsgierigheid wordt opgewerkt om de linies te bezoeken.
Veel Nederlanders bezoeken forten, kastelen en vestingsteden wanneer ze in het buitenland op vakantie zijn. Men beseft en weet vaak niet dat in eigen land vanaf de 16e eeuw al militaire werken werden gebouwd om ons kikkerland te verdedigen met zogenaamde “waterlinies” door middel van inundatie (= opzettelijk onder water zetten van stukken land als hindernis voor de vijand). Forten werden gebouwd op de zwakke plekken waar het water minder kon komen. De cultuurhistorische objecten en de unieke waarden van onze waterlinies, willen we nu onder de aandacht brengen van een breed publiek. Een snelle blik op de activiteitenpagina op forten.nl laat zien hoeveel er te doen is en doet veel mensen beseffen hoe “cool” het waterlinie-erfgoed is. Deze 3 posters kun je de komende tijd tegen komen.