Maak een wereldreis met je leerlingen. Ga op zoek en ontdek het Werelderfgoed.
Je hoeft niet altijd ver weg om het te vinden. Ook in onze eigen omgeving staan bijzondere (natuur)
gebieden of gebouwen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ze zijn van uitzonderlijke universele
waarde. Wat dit betekent wordt uitgelegd in het lesmateriaal over Werelderfgoed.
Schokland en omgeving, Molencomplex Kinderdijk-Elshout, Ir. D.F. Woudagemaal, Willemstad Curaçao, Droogmakerij de Beemster, Rietveld Schröderhuis, Waddenzee, Grachtengordel van Amsterdam, Van Nellefabriek, Hollandse Waterlinies, Koloniën van Weldadigheid en de Neder-Germaanse Limes staan allemaal op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ze zijn van uitzonderlijke universele waarde.
Hollandse Waterlinies
Op 26 juli 2021 heeft het Werelderfgoedcomité de Nieuwe Hollandse Waterlinie toegevoegd aan het UNESCO Werelderfgoed Stelling van Amsterdam. Vanaf dat moment vormen de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinies.
Lespakket 10-15 jaar
Het lesmateriaal en de hierbij aansluitende serie van Het Klokhuis over Werelderfgoed zijn speciaal ontwikkeld voor leerlingen van 10 tot 15 jaar in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs. Het pakket bestaat uit 3 lessen, opdrachten voor leerlingen en een handleiding voor leerkrachten.
Insteek
De insteek van het lesmateriaal is de unieke waarde van ons Werelderfgoed. Wat is Werelderfgoed? Waarom is het van belang het Werelderfgoed te kennen? Door leerlingen bewust te maken van de uitzonderlijke universele waarde van deze wereldschatten leren ze over de culturele diversiteit en verscheidenheid in de natuur. Een beter begrip voor deze verschillen, zorgt voor meer respect voor elkaar.
Wat is Werelderfgoed?
Werelderfgoed is OF een uniek natuurgebied (natuurlijk erfgoed) dat nergens anders in de wereld terug te vinden is, zoals bijvoorbeeld: de Grand Canyon, het Great Barrier Reef en bij ons de Waddenzee. OF een bouwwerk (cultureel erfgoed) dat door mensen is gemaakt, bijvoorbeeld gebouwen zoals paleizen, molens, piramides, De Chinese muur of dichterbij ons de grens van het Romeinse rijk.
Werelderfgoed ben je niet zomaar!
Alleen UNESCO kan erfgoed benoemen tot Werelderfgoed. Het is geen verkiezing, maar een lang proces. Mensen uit verschillende landen beslissen samen wat wordt toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst.
Lesmateriaal over Werelderfgoed:
Handleiding voor docenten
Opdrachten voor leerlingen
Daarnaast is een spreekbeurtpakket voor leerlingen (ook handig voor docenten), een Werelderfgoed quiz en een digitale poster ‘De weg van erfgoed naar Werelderfgoed‘