Vanaf 3 september 2024 gaat Stichting Liniebreed Ondernemen, de stichting die staat voor het verdedigingserfgoed in Nederland, zoals forten, bunkers, vestingen en (water)linies, verder als Stichting Forten Nederland. Dit is bekend gemaakt tijdens een stakeholder bijeenkomst op Fort Nieuwersluis bij de aftrap van het Fortenfestival dat op zaterdag 7 september van start gaat.
Oorsprong Nieuwe Hollandse Waterlinie
Twaalf en een half jaar geleden werd Liniebreed Ondernemen opgericht om ondernemerschap op de forten van Nieuwe Hollandse Waterlinie – na de vele restauraties- te stimuleren en te ondersteunen. In 2021 werd deze Nieuwe Hollandse Waterlinie samen met de Stelling van Amsterdam UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies. Een mijlpaal. In het afgelopen decennium zijn veel meer forten, ondernemers, eigenaren, gemeenten, provincies, vrijwilligers- en natuurorganisaties aangesloten bij Liniebreed. Hierdoor kunnen niet alleen meer verschillende waterlinies hun unieke verhalen en activiteiten uitdragen, maar ook vestingsteden, de bunkers van de Atlantikwall en de Koude Oorlog, en zelfs de Romeinse Limes.
Ondernemende erfgoedvertegenwoordiger
Inmiddels kijken alle 300 deelnemers en opdrachtgevers van de organisatie op een cultureel ondernemende manier naar verdedigingserfgoed in Nederland. Met als gezamenlijk doel, het behoud ervan voor volgende generaties. Steeds duidelijker werd dat de oude naam niet meer goed uitlegde waar de organisatie voor stond. Liniebreed Ondernemen gaf vooral aan hoe de stichting opereerde: “ondernemend”, maar het was voor nieuwe betrokkenen minder duidelijk wat de stichting precies deed. Daarnaast heeft het werkveld van de stichting zich van forten uitgebreid naar het totaal van verdedigingserfgoed in Nederland.
Duidelijk
In de naam Stichting Forten Nederland, staat het woord “forten” voor meer dan alleen forten, ook vestingsteden, bunkers en (water)linies horen bij de beweging. De nieuwe naam behoeft minder uitleg en onderstreept de landelijke activiteiten van de organisatie. Het sluit ook beter aan bij de marketingproducten van de organisatie zoals forten.nl, het Fortenfestival en Fort & Vesting magazine. Vanzelfsprekend is ook de huisstijl vernieuwd en zijn alle marketingproducten van Stichting Forten Nederland in een eenduidig jasje gestoken. Forten Nederland blijft de organisatie met een breed en bruisend netwerk, een groot publieksbereik en ervaring om met veel verschillende organisaties samen te werken. De stichting zorgt voor toegankelijkheid en bekendheid, en helpt en daagt betrokkenen uit om ‘hun fort, bunker, vesting of linie’ op een cultureel ondernemende manier tot leven te brengen.
Fortenfestival
Van 7 t/m 15 september opent het Fortenfestival 2024 de poorten van het verdedigingserfgoed in Nederland. Een sprankelend evenement vol cultuur, geschiedenis en avontuur bij de indrukwekkendste forten, vestingen én bunkers van Nederland. Dompel je onder in theater, muziek, kunst en spannende verhalen, en geniet van de unieke sfeer op deze historische locaties. Of je nu jong of oud bent, dit festival heeft voor iedereen iets speciaals te bieden! In het aansluitende Open Monumentenweekend zijn bovendien veel locaties gratis toegankelijk. Bekijk het volledige programma op www.forten.nl.