Door Egbert Wildbret, vrijwilliger bij Stichting Liniebreed Ondernemen
Als je de kans krijgt om een heel weekend in een Citroën DS/ID (De Snoek) uit 1970 te rijden, dan pak je deze kans met beide handen aan. Het enige luxe probleem dat je dan nog hebt is: waar gaan we heen? Na wat online speurwerk kwam ik via forten.nl terecht bij de Zuiderwaterlinieroute. De Alliantie Zuiderwaterlinie heeft in samenwerking met o.a. de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) een prachtige route van 4 etappes uitgezet langs de Zuiderwaterlinie. De oudste, langste en meest gebruikte waterlinie van Nederland. De route wordt uitgebreid beschreven op de website zuiderwaterlinie.nl en in een handige boekje dat je voor een paar euro kunt bestellen bij de KNAC. Je kunt de routebeschrijving ook als PDF downloaden of via een QR code importeren als GPX file in Google maps.
We zijn gestart in Grave. Van daaruit kronkelt de route zich langs prachtige vergezichten, meanderende rivieren, liefelijke kleine vestingplaatsjes, imponerende forten en robuuste vestingwerken. Je komt ogen te kort. Steeds ontvouwt zich weer een nieuw landschap voor je. Alles met veel zorg beschreven en toegelicht in het handige boekje. Ons plan was om de 4 etappes in 2 dagen te rijden, maar dat was wat optimistisch. We zijn geen ervaren tourtocht rijders en we houden er van om regelmatig even te stoppen. Al rijdend werd het plan teruggebracht naar 1 etappe per dag. We hebben overnacht in Koetshuis Kasteel Ammersoyen een sfeervol B&B in het land van Maas en Waal bij Kasteel Ammersoyen in Ammerzoden. Een absolute aanrader!
Op dag twee hebben we de route weer opgepikt bij Geertruidenberg (start etappe 3), van waaruit we via Oosterhout, Terheijden en Klundert eindigde in Willemstad aan het imposante Hollands Diep. Voor ons is Willemstad het best bewaarde geheim van Nederland. Mocht je deze route gaan rijden, houd dan wat tijd vrij om deze plaats op je gemak te bekijken.
Wij kijken nu al uit naar het voorjaar, want dan gaan we zeker etappe 2 en 4 uitrijden.